وزیر آموزش‌وپرورش در بیست‌وششمین جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران، فناوران و آثار پژوهشی سراسر کشور تأکید کرد :

پژوهش باید به جریان عمومی در مدارس تبدیل شود

وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر ضرورت نهادینه‌سازی پژوهش در نظام تعلیم و تربیت، گفت: پژوهش تنها راه حل مسائل کلان کشور است و آموزش‌وپرورش باید پیشگام توسعه فرهنگ پرسشگری، نوآوری و پژوهش‌محوری در میان معلمان و دانش‌آموزان باشد.

علیرضا کاظمی؛وزیر آموزش‌وپرورش، در بیست‌وششمین جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران، فناوران و آثار پژوهشی سراسر کشور، با قدردانی از تلاش‌های پژوهشگران و مدیران حوزه تحقیق و توسعه آموزشی، پژوهش را زیربنای اصلی پیشرفت کشور دانست و اظهار کرد: هیچ تصمیمی در هیچ سطحی از سیاست‌گذاری آموزشی نباید بدون اتکا به پژوهش و داده‌های علمی اتخاذ شود.

وی با گرامی‌داشت یاد شهدای انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و دانشمندان شهید، هفته پژوهش را به فعالان این حوزه تبریک گفت و افزود: پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی، از بخش‌های موفق این وزارتخانه هستند که با وجود محدودیت‌ها، دستاوردهای ارزشمندی را رقم زده‌اند.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به رشد قابل توجه مشارکت پژوهشگران در سال‌های اخیر، گفت: سال‌ها در عددی حدود ۷ تا ۸ هزار پژوهشگر متوقف بودیم، اما امروز این جریان به حرکتی پویا تبدیل شده که می‌تواند تحولات جدی در نظام آموزشی ایجاد کند، هرچند هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

کاظمی با تأکید بر جایگاه پژوهش در تمدن اسلامی، تصریح کرد: قرآن کریم انسان را به تفکر، تعقل و پرسشگری دعوت می‌کند و آغاز هر حل مسئله‌ای، یک پرسش درست است. تنها مسیر حل مسائل کشور، اندیشیدن و پژوهش است.

وی سه مسیر اصلی توسعه پژوهش در آموزش‌وپرورش را تشریح کرد و گفت: نخست، پژوهش‌محوری در سیاست‌گذاری‌ها؛ دوم، حل نظام مسائل کلان آموزش‌وپرورش با بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سوم، توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش در بدنه آموزش‌وپرورش، به‌ویژه در میان معلمان و دانش‌آموزان است. 

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به استفاده نادرست از نتایج پژوهش‌ها در فضای عمومی، اظهار کرد: انتشار پژوهش‌های قدیمی یا ناقص بدون تحلیل علمی، می‌تواند منجر به برداشت‌های نادرست و سوءاستفاده‌های مغرضانه شود. در موضوعاتی مانند بازماندگان از تحصیل، باید تحلیل‌های دقیق و مبتنی بر داده‌های معتبر ارائه شود.

وی با اشاره به نقش برنامه درسی در تقویت روحیه پژوهشگری، گفت: یکی از دلایل معلم‌محور و کتاب‌محور بودن آموزش، ضعف نگاه پژوهشی در برنامه‌های درسی است. نقطه آغاز ترویج پژوهش، بازنگری در برنامه درسی، کتاب‌های آموزشی و نظام تربیت معلم است.

کاظمی همچنین بر فعال‌سازی شوراهای تحقیقات استان‌ها، تقویت پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، توسعه زیرساخت‌های پژوهشی و گسترش جشنواره‌های علمی تأکید کرد و افزود: باید پژوهش را از یک فعالیت تخصصی محدود، به یک جریان عمومی در مدارس کشور تبدیل کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فرصت‌هایی مانند «پرسش مهر» ریاست‌جمهوری، خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش باید از این موقعیت‌ها برای تمرین پژوهشگری، حل مسائل واقعی کشور و تقویت مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانش‌آموزان بهره بگیرد و با آسیب‌شناسی مستمر، مسیر تحول پژوهشی را سال‌به‌سال بهبود بخشد.

وزیر آموزش‌وپرورش در پایان مراسم، از دانش‌آموزان ، معلمان پژوهشگر  و کمیته های پژوهشی و  تخصصی جشنواره تقدیر و تشکر کرد و حضور فعال آن‌ها در مسیر توسعه علمی و تربیتی کشور را ستود.